Blog door Peter Foubert

Zijn de basiswaarden van je merk nog relevant voor de klanten van morgen? Want voor je alsmaar hoger bouwt, is het goed om even je fundering te checken. Marketing werd er namelijk niet eenvoudiger op de laatste jaren. Na de digitale omwenteling zijn de mogelijkheden van gepersonaliseerde en contextuele boodschappen quasi eindeloos en het Internet of Things (IoT) staat nog maar in haar kinderschoenen. Als moderne marketeer moet je dus bij de pinken zijn en over de juiste mensen en tools beschikken.

Vraag het aan jouw medewerkers

Een kleine, interne test geeft al een goed idee. Vraag aan je medewerkers waarvoor je merk staat en wat het verschil is met je belangrijkste concurrenten – een elevatorpitch zeg maar. Krijg je geen eenduidige of zelfs zeer uiteenlopende antwoorden? Dan moet er al een alarmbelletje gaan rinkelen. Want als je eigen mensen het niet weten, hoe wil je dan het verschil maken bij je klanten?

Vraag het aan jouw klanten

Hoe zit het trouwens bij die klanten: hoe percipiëren zij je merk of product? En ben je daar blij mee? De kans dat je het niet weet, is groot. Zeker in een salesdriven-omgeving waar verkoopcijfers de enige échte parameter zijn. Iedereen kent je merk toch? En de klanten blijven kopen, dus wat is het probleem? Misschien zie je vandaag helemaal geen probleem. De vraag is of je merk of product even vanzelfsprekend blijft.

“Misschien zie je vandaag helemaal geen probleem. De vraag is of je merk of product even vanzelfsprekend blijft.”

Nu we net gewoon zijn aan de Millennials of generatie Y, treedt generatie Z aan (geboren tussen 1994 en 2010). Zij groeiden op met Facebook, webshops, Uber, Airbnb en permanente connectiviteit. Voor hen is een merk alleen waardevol als ze het zélf zo ervaren – niet omdat een affiche hen daarvan probeert te overtuigen. Het oordeel van vrienden en influencers telt meer dan dat van een anonieme ‘tevreden gebruiker’.

Vraag je af waarom

Het loont dus de moeite om de basis van je merk even onder de loep te nemen. Naast een interne of externe bevraging, kan je ook een andere oefening maken: pas het principe van de Golden Circle toe op je eigen merk. Vertrek hierbij van het waarom en niet van het wat. Waarom doe je als merk wat je doet? Wat is de bestaansreden van je merk? Beschrijf vervolgens hoe je dat in de praktijk brengt en in welke producten of diensten dit resulteert. Dat lijkt eenvoudig maar is het allerminst als je niet wil verzanden in clichés.

Vraag je af voor wie

Het is een eerste, belangrijke stap naar customer centricity – een principe dat velen claimen maar weinigen in de praktijk brengen. Wie zijn je klanten eigenlijk? Ken je ze echt en zijn ze allemaal gelijk? Als je ze persoonlijker wilt benaderen, met relevante boodschappen, moet je ook weten wat hen drijft en hoe je hen best kan helpen. Creëer daarom persona’s en breng hun customer journey in kaart. En doe dat met zoveel mogelijk mensen uit verschillende afdelingen van je bedrijf. Een absolute aanrader!

“Wie zijn je klanten eigenlijk? Ken je ze echt en zijn ze allemaal gelijk?”

Dus, beste marketeer, leg je tools even aan de kant en check je fundering. Zo ben je gerust voor de komende generaties. Wat komt er trouwens na Z?

Meer blogposts:

de marketingtrends voor 2018

Dé marketingtrend voor 2018: de toename van marketingtrends

Eindejaarslijstjes zijn een traditie geworden. De ene keer proberen we vervlogen trends te vatten, de andere kijken we diep in onze glazen marketingbol. Trendlijstjes: marketeers zijn er dol op. Ze worden almaar gretiger gepost, gekopieerd, vertaald en gedeeld. Maar wat zijn ze waard?

Header foto voor de blog over GDPR: persoonsgegevens worden verregaand beschermd door de nieuwe privacywetgeving

GDPR: Word een heer in je gegevensverkeer

Op 25 mei 2018 wordt de Europese privacywetgeving bijgewerkt en geldt de GDPR: de ‘General Data Protection Regulation’. De verzameling, verwerking en analyse van persoonsgegevens wordt er daarmee niet makkelijker op. Ken jij de nieuwe spelregels al?

Omslagfoto voor de blog over BBN Academy: marketeers van verschillende internationale B2B-bureaus verenigd op de BBN Academy

Leren van internationale marketeers

Van 9 tot 13 oktober verruimde ARK haar horizon in Parijs: op de BBN Academy. Samen met zo’n 40 marketingtalenten uit 19 landen, dompelden we ons onder in de strategisch-creatieve wereld van b2b-marketing. Leerrijk, inspirerend en (we geven het toe) ook best gezellig!

Wil je graag meer weten over een van deze blogthema’s? Laat het ons weten: