Case Charles

Een merk in de markt zetten voor b2b én b2c

Van een lokaal geprezen naam naar een nationaal premiummerk. Charles – gekend voor charcuterie, salades en bereide maaltijden – belandde in het hoogste schap, zowel bij retailers (b2b) als consumenten (b2c), dankzij een geslaagde herpositionering: uniek, herkenbaar, kwalitatief. En extreem smakelijk!

Logo Charles - Since 1935

Business to Business to Consumer (B2B2C)

De situatie: Charles is (nog) niet bekend genoeg. De vragen die we ons moeten stellen:

1/ wat is de kracht van het merk vandaag;

2/ hoe kunnen we het merk sterker maken; en

3/ hoe krijgen we het merk in de winkelrekken?

Het antwoord ligt in een b2b2c-aanpak: gericht op retailers én consumenten. Want enerzijds moeten we de retailers overtuigen om een bijkomend merk op te nemen in hun gamma – waardoor consumenten het kunnen kopen. En anderzijds moeten we de consument overtuigen met producten die voor hem zijn bedoeld – waardoor retailers het willen kopen.

Merkstrategie: vakmanschap, kwaliteit en traditie

Sinds 1935 vind je bij Charles de (h)eerlijkste charcuterie, salades en bereide maaltijden. Een selectie van voorverpakte producten, ambachtelijk bereid volgens de familietraditie – die overgaat van grootvader op kleinzoon.

Geen toegevingen, de kwaliteit primeert.

Die boodschap moest het merk uitstralen, moest eruit springen in de winkelrekken, moest binnenkomen en blijven hangen bij de consument. Dat bevestigde ons marktonderzoek. En dat vertaalden we naar een duidelijke strategie, met onder meer deze invulling van de Golden Circle:

  • Why: Verwennerij voor fijnproevers en levensgenieters
  • What: De beste charcuterie, salades en bereide maaltijden
  • How: De beste kwaliteit, op ambachtelijke wijze bereid

Merkopbouw: van lokaal naar nationaal

Charles was al populair in ‘thuisbasis’ het Waasland, waar het hoge punten scoorde op kwaliteit en naamsbekendheid. De klant wilde daarnaast ook een sterke positie in de rest van Vlaanderen, waarop we dus onze communicatiepijlen richtten. We zetten in op merkontwikkeling en -beleving en stuurden een smakelijke stijl en consistente boodschap de wereld in.

Merkervaring: uniek, herkenbaar en onderscheidend

Omdat Charles uniek is in de markt, moest ook de branding onderscheidend zijn. We vulden hun verhaal met stijlvolle designs, tot de verbeelding sprekende storytelling en premium foodfotografie. The rest is history.

Meer sterke cases:

Case

Atlas Copco

Van werkkoffer tot reiskoffer: zo kan je jouw verkopers stimuleren

Hoe CTS erin slaagde haar verkopers te stimuleren? Dankzij een uitgekiend online wedstrijdsysteem met een geautomatiseerde mailflow. En een teasend stop-motionfilmpje. Kijk zelf maar!

Case

MDC Power

Je employer brand uitbouwen

Autotoeleverancier MDC Power zocht een manier om meer gekwalificeerde sollicitanten aan te trekken. Omdat het bedrijf tamelijk onbekend was als werkgever, lanceerden we een employerbranding-campagne. Die bleek een groot succes.

Case

Samsung

Boost je business met account-based marketing

Multinational Samsung was op zoek naar een manier om meer te verkopen aan grote bedrijven. Onze oplossing? Account-based marketing.

Wil je deze of andere cases graag in detail bespreken? Laat het ons weten: