Case MDC Power

MDC Power is een deel van Daimler AG en bevindt zich in Thüringen, Duitsland. Het bedrijf produceert diesel- en benzinemotoren voor bijna elke Mercedes Benz-serie. En levert aan autofabrieken over de hele wereld.

MDC Power - wir sind der Motor

MDC Power contacteerde BBN Duitsland omdat het zijn werkgeversimago of employer brand bekender wilde maken. Zo hoopte het bedrijf meer gekwalificeerde kandidaten aan te trekken. Onze oplossing? Employer branding.

Employer brand onbekend

Toen MDC Power ons contacteerde, was het bedrijf al een aantal jaar aan het uitbreiden. Dat succes zorgde voor een dringende vraag om meer personeel: er stonden al nieuwe productielijnen gepland, maar er waren nog niet genoeg gekwalificeerde kandidaten gevonden. Goed om te weten: MDC Power doet niet aan externe communicatie, want hun klanten komen uit hun eigen groep.

Bouwen aan een employer brand: doelen

We onderscheidden twee hoofdproblemen:

  • MDC was nog vrij onbekend als werkgever en nam het in zijn zoektocht naar werkkrachten op tegen bekende merken zoals Zalando en Amazon.
  • De hele sollicitatieprocedure was erg ingewikkeld.

Onze taak was duidelijk: met employer branding MDC’s employer brand uitbouwen. Zo wilden we meer gekwalificeerde sollicitanten aantrekken.

Een employer brand uitbouwen: aanpak

Net zoals MDC’s motoren het hart zijn van topwagens, zijn ook hun medewerkers het hart van MDC Power.

  • Belangrijkste beeld van de campagne: een hart gemaakt van motoronderdelen van MDC Power.
  • Campagneheadline: ‘We are the engine. You are the heart.’
  • Visueel: consistent en beknopt, gecombineerd met een nieuwe fotostijl in opvallend zwart-wit, die echte medewerkers toont.
Wir sind der Motor, dus bist das Herz

Employerbranding-campagne: interne lancering

Voor de externe lancering, werd de campagne voorgesteld aan alle medewerkers tijdens een kick-off event voor de nieuwe productielijn. Een grote banner versierde de buitenmuur van de fabriek, en de medewerkers kregen ook een mailing thuisgestuurd. Het evenement was een groot succes en werd veel gedeeld op de sociale media.

MDC Power billboard - Wir sind der Motor, du bist das Herz

Employerbranding-campagne: externe lancering

Na de interne lancering, gebruikten we alle externe communicatiekanalen op een geïntegreerde manier. Op die manier vestigden we de aandacht op MDC als werkgever:

  • advertenties in relevante dagkranten
  • banners op regionale portaalsites
  • reclamespot voor bioscopen uit de regio, die we afspeelden tijdens primetime
  • grote outdoorposters/billboards
  • beursstanden op jobbeurzen
  • infomateriaal (brochures, flyers)
  • Facebook-posts
  • Google AdWords

Alle communicatiematerialen linkten door naar de nieuwe website. Die wijst via een duidelijke structuur de weg naar de beschikbare vacatures, terwijl hij MDC Power’s sterktes als werkgever benadrukt.

Employer branding: resultaten

De resultaten van de eerste vijf maanden waren tamelijk indrukwekkend voor een landelijke regio als Thüringen.

  • 40.033 mensen bezochten de nieuwe website in totaal 62.511 keer.
  • Er kwam meer aandacht voor de bedrijfsnaam, want alsmaar meer mensen zochten actief naar MDC Power.
  • Vacatures kregen opvallend meer aandacht en het aantal sollicitaties steeg.
  • De gemiddelde click rate was 0,87% (voor bepaalde formaten zelfs 1,12%) – hoger dan de gebruikelijke rate voor Mercedes-Benz-campagnes.

Employer branding: succes

De employerbranding-campagne van MDC Power was een succes: ze wekte alsmaar meer interesse op bij potentiële werknemers. Bovendien raakten ook MDC’s huidige medewerkers meer gemotiveerd en betrokken. Doordat ze het succes van hun bedrijf zagen, waren ze tevreden met de rol die ze erin speelden.

Meer sterke cases:

Case

Samsung

Boost je business met account-based marketing

Multinational Samsung was op zoek naar een manier om meer te verkopen aan grote bedrijven. Onze oplossing? Account-based marketing.

header case SIG Air Handling Corporate branding als sleutel tot groeisucces

Case

SIG Air Handling

Corporate branding als sleutel tot groeisucces

In het kader van haar ambitieuze groeistrategie besloot SIG plc haar Belgische dochterbedrijf te hernoemen en alle HVAC-activiteiten te verenigen onder een nieuw internationaal merk: SIG Air Handling.

Letter uit het nieuwe logo van UNITED CAPS, na de nieuwe merkpositionering van het bedrijf

Case

United Caps

Rebranding en herpositionering als basis van een internationale groeistrategie

Het nieuws over de nieuwe groeistrategie van UNITED CAPS werd wereldwijd opgepikt, met als resultaat een indrukwekkend aantal kwalitatieve artikels in on- en offline media. Een geslaagd voorbeeld van b2b-marketing.

Wil je deze of andere cases graag in detail bespreken? Laat het ons weten: