Case Ruukki

Dubbel zoveel leads dankzij slimme lead nurturing-campagne

Ruukki is een Finse constructeur van staaldaken. Het bedrijf levert diensten aan dakspecialisten in Denemarken, Finland, IJsland, Noorwegen, Zweden en Oost-Europa. Ruukki wil de customer journey van zijn (eind)klant zo nauwkeurig mogelijk monitoren, en zo zijn professionele klanten helpen om hun agenda te vullen met meer afspraken. Daarnaast zocht het bedrijf een oplossing om de processen in zijn klantenservice te stroomlijnen en te verbeteren.

Van 9 naar 1 systeem met Oracle

Voor Ruukki ons contacteerde, gebruikte de onderneming negen verschillende systemen om klantgegevens te verzamelen, te bewaren en te analyseren.

We werkten samen met Oracle om van die negen systemen één aangepast gegevensbeheerplatform te maken. Dat brengt leadsegementatie, precampagneplanning, campagne-uitvoering en post-campagneanalyses samen en standardiseert ze. Die single source of truth testten we in een leadnurturing-campagne die gericht was op de eindklant.

We werkten samen met Oracle om van die negen systemen één aangepast gegevensbeheerplatform te maken.

Lead nurturing in drie fases

De leadnurturing-campagne bestond uit drie fases:

  • 1. Awareness: nieuwe leads aantrekken met aanvraagformulieren voor een vrijblijvend bezoek.
  • 2. Lead nurturing: leads omzetten in prospects met een opvolgingsmail of -sms.
  • 3. Activation: prospects omzetten in kansen en klanten met geautomatiseerde direct mails (print).

Leads die het bezoekersaanvraagformulier hadden ingevuld, maar nog niet op een aanbod waren ingegaan, contacteerden we nogmaals in fase 2 en 3. Bestaande leads namen we ook op in die twee follow-upfases, om hen opnieuw te activeren.

Impact van Ruukki’s leadnurturingcampagne

Ruukki’s merkebekendheid nam met 62% toe in fase 1, met een conversie van 23 procent in de tweede fase. De mobiele leadnurturing-campagne zorgde voor een indrukwekkende 49% respons. In totaal kocht meer dan 35% van de respondenten een nieuw dak.

Meer dan 35% van de respondenten kocht een nieuw dak. Er werd 92% minder tijd besteed aan klantenondersteuning.

Met zijn nieuwe, geautomatiseerde platform was Ruukki in staat om zijn doelgroepsegmenten direct te bereiken en hun gedrag efficiënter en van dichterbij te monitoren. De implementatie zorgde ervoor dat er 92% minder tijd gespendeerd werd aan klantenondersteuning.

Meer sterke cases:

Case

F-Secure

Marketing automation: een multinational herpositioneren in 11 landen

Internationale cyberbeveiligingaanbieder F-Secure wilde via marketing automation zijn nieuw product promoten in 11 landen. Dat deden we zó.

Case

Eternit

De TECTA-lei, van productlancering tot blikvanger

Dak- en gevelspecialist Eternit ontwikkelde een revolutionair, nieuw product: de TECTA-lei. "Dé lei van de toekomst", brieften ze met een dossier vol cijfers en research. Maar hoe overtuigen we architecten, aannemers en consumenten daarvan?

Letter uit het nieuwe logo van UNITED CAPS, na de nieuwe merkpositionering van het bedrijf

Case

United Caps

Rebranding en herpositionering als basis van een internationale groeistrategie

Het nieuws over de nieuwe groeistrategie van UNITED CAPS werd wereldwijd opgepikt, met als resultaat een indrukwekkend aantal kwalitatieve artikels in on- en offline media. Een geslaagd voorbeeld van b2b-marketing.

Wil je deze of andere cases graag in detail bespreken? Laat het ons weten: