Case SIG Air Handling
Corporate branding als sleutel tot groeisucces
Het Belgische HVAC-bedrijf Air Trade Centre maakt sinds 2008 deel uit van SIG plc, de Europese leider in gespecialiseerde oplossingen voor de bouwindustrie. De groep heeft een sterke positie in de deelmarkten ‘Exteriors’, ‘Interiors’, ‘Insulation’, en ‘Air Handling’. Ze heeft een jaarlijkse omzet van 3 miljard euro en stelt meer dan 9000 mensen te werk.
In het kader van haar ambitieuze groeistrategie besloot SIG plc haar Belgische dochterbedrijf te hernoemen en alle HVAC-activiteiten te verenigen onder een nieuw internationaal merk: SIG Air Handling. Met de Navigator-methodologie als leidraad kneedden we de nieuwe naam tot een corporate brand die de corporate identity en waarden van de groep reflecteert.
1 merk, 1 positionering, 1 huisstijl
Hoewel de verschillende HVAC-bedrijven hun identiteit blijven behouden, maken ze tegelijk deel uit van een grotere familie: SIG Air Handling.
Grafische en ideologische herkenbaarheid vormen de basis van een sterk merk. In een eerste fase werd SIG Air Handling een duidelijke merkidentiteit aangemeten. Samen met de klant werkten we een heldere positionering uit met een missie, visie en waarden voor alle SIG Air Handling-leden. We verwoordden de nieuwe missionstatement in een tagline die het logo begeleidt.
Vervolgens ontwikkelden we een grafische identiteit voor de HVAC-groep en definieerden we duidelijke corporate guidelines. We vertaalden de huisstijl naar een corporate brochure, website en andere communicatiedragers zoals vlaggen, kantoormateriaal en banners. Om de positionering en herkenbaarheid van de leden niet in het gedrang te brengen, werd de corporate branding geleidelijk toegepast in de verschillende landen.
Grafische en ideologische herkenbaarheid vormen de basis van een sterk merk.
Maatschappelijk engagement als pr-verhaal
De naamsverandering werd aangekondigd met een pr-campagne en een Europees persevenement in het Antwerpse MAS. Omdat maatschappelijke betrokkenheid in een adem genoemd wordt met merkidentiteit, belichtten we vooral de primaire bestaansreden van SIG Air Handling: de aandacht voor een goede binnenluchtkwaliteit.
Merkidentiteit en maatschappelijk engagement zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden.
Op korte termijn zijn we erin geslaagd om het nieuwe merk duidelijk te positioneren en alle stakeholders te verenigen. De nieuwe corporate brand werd zowel intern als extern enthousiast onthaald. De integratie van de regionale bedrijven werd per land verder uitgerold.