Case SIG Air Handling

Het Belgische HVAC-bedrijf Air Trade Centre maakt sinds 2008 deel uit van SIG plc, de Europese leider in gespecialiseerde oplossingen voor de bouwindustrie. De groep heeft een sterke positie in de deelmarkten ‘Exteriors’, ‘Interiors’, ‘Insulation’, en ‘Air Handling’. Ze heeft een jaarlijkse omzet van 3 miljard euro en stelt meer dan 9000 mensen te werk.

Nieuw SIG Air Handling-logo en -baseline

In het kader van haar ambitieuze groeistrategie besloot SIG plc haar Belgische dochterbedrijf te hernoemen en alle HVAC-activiteiten te verenigen onder een nieuw internationaal merk: SIG Air Handling. Met de Navigator-methodologie als leidraad kneedden we de nieuwe naam tot een corporate brand die de corporate identity en waarden van de groep reflecteert.

1 merk, 1 positionering, 1 huisstijl

Hoewel de verschillende HVAC-bedrijven hun identiteit blijven behouden, maken ze tegelijk deel uit van een grotere familie: SIG Air Handling.

Grafische en ideologische herkenbaarheid vormen de basis van een sterk merk. In een eerste fase werd SIG Air Handling een duidelijke merkidentiteit aangemeten. Samen met de klant werkten we een heldere positionering uit met een missie, visie en waarden voor alle SIG Air Handling-leden. We verwoordden de nieuwe missionstatement in een tagline die het logo begeleidt.

Corporate poster - Visie
Corporate poster - Missie: Customer Focus, Ease of access, reliability
Corporate poster - Visie: Air is comfort, air is energy, air is life

Vervolgens ontwikkelden we een grafische identiteit voor de HVAC-groep en definieerden we duidelijke corporate guidelines. We vertaalden de huisstijl naar een corporate brochure, website en andere communicatiedragers zoals vlaggen, kantoormateriaal en banners. Om de positionering en herkenbaarheid van de leden niet in het gedrang te brengen, werd de corporate branding geleidelijk toegepast in de verschillende landen.

“Grafische en ideologische herkenbaarheid vormen de basis van een sterk merk.”

3D-render van de SIG Air Handling-beursstand op ISH 2017

Maatschappelijk engagement als pr-verhaal

De naamsverandering werd aangekondigd met een pr-campagne en een Europees persevenement in het Antwerpse MAS. Omdat maatschappelijke betrokkenheid in een adem genoemd wordt met merkidentiteit, belichtten we vooral de primaire bestaansreden van SIG Air Handling: de aandacht voor een goede binnenluchtkwaliteit.

SIG Air Handlings maatschappelijk engagement: een betere binnenluchtkwaliteit voor iedereen

“Merkidentiteit en maatschappelijk engagement zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden.”

Op korte termijn zijn we erin geslaagd om het nieuwe merk duidelijk te positioneren en alle stakeholders te verenigen. De nieuwe corporate brand werd zowel intern als extern enthousiast onthaald. De integratie van de regionale bedrijven werd per land verder uitgerold.

Meer sterke cases:

Actie van Ceres om het nieuwe product Nordic in de markt te zetten.

Case

Ceres

Nordic, de magische lancering van een nieuw product

Er pronkt een nieuw product in de rekken van De Warme Bakker: Nordic-brood. Wat begon met een naam en nieuwe bloemsoort, groeide snel uit tot een magisch succes.

Case

Eternit

De TECTA-lei, van productlancering tot blikvanger

Dak- en gevelspecialist Eternit ontwikkelde een revolutionair, nieuw product: de TECTA-lei. "Dé lei van de toekomst", brieften ze met een dossier vol cijfers en research. Maar hoe overtuigen we architecten, aannemers en consumenten daarvan?

Letter uit het nieuwe logo van UNITED CAPS, na de nieuwe merkpositionering van het bedrijf

Case

United Caps

Rebranding en herpositionering als basis van een internationale groeistrategie

Het nieuws over de nieuwe groeistrategie van UNITED CAPS werd wereldwijd opgepikt, met als resultaat een indrukwekkend aantal kwalitatieve artikels in on- en offline media. Een geslaagd voorbeeld van b2b-marketing.

Wil je deze of andere cases graag in detail bespreken? Laat het ons weten: