Case Samsung
Boost je business met account-based marketing
Samsung ontwikkelt mobiele apparaten voor ondernemingen wereldwijd. De multinational was op zoek naar een effectieve manier om zijn tablets en smartphones te promoten bij grote bedrijven, en wilde ook grotere volumes gaan verkopen. We zetten een account-based-marketingcampagne op om de onderneming die doelen te helpen bereiken.
Van prospect naar klant met account-based marketing
Samsung creëerde zelf al een gebruiksvriendelijke tool, die potentiële klanten naar het juiste toestel gidst. We wilden de tool gebruiken als een incentive voor bottom of the funnel-leads en besluitvormers. Het doel van die incentive? Ondernemingen in betalende klanten omzetten. We richten ons op hen met account-based marketing.
Account-based marketing: buyer persona’s
We creëerden verschillende buyer persona’s om Samsungs boodschap volledig aan de noden van de besluitvormers aan te passen. Die gaven iedereen die bij het aankoopproces betrokken was weer:
- financieel directeurs (CFO’s)
- Chief Marketing Officers (CMO’s)
- IT-managers
- hr-managers
Account-based marketing: 4 verschillende e-mailcampagnes
We segmenteerden de leads en lanceerden onze account-based-marketingcampagne. In totaal creëerden we vier verschillende e-mailmarketingcampagnes. Daarvoor gebruikten we Oracle’s marketingautomation-software. Elke campagne bevatte op maat gemaakte content, landingspagina’s, beelden en CTA’s. Afhankelijk van het persona was er meer focus op emotionele kenmerken dan apparaateigenschappen.
Account-based marketing: op maat gemaakt
Voor elke fase van de buyer journey ontwikkelden we op maat gemaakte content. Daarna voegden we context toe, en beslisten zo via welke kanalen we het doelpubliek het best zouden bereiken.
Webpagina met aankoopgids
We gebruikten ook de aankoopgids die Samsung al gemaakt had. Die was er in twee soorten:
- gids met een filtermodule
http://www.samsung.com/us/business/mobility/tablets/ - stap-voor-stap B2C-gids
http://www.samsung.com/nl/advies/tablet/
We kozen voor de tools die al bestonden, omdat ze focussen op de oplossing, in plaats van alleen op het product zelf. Bovendien gidsten ze elk persona vlotjes door de koopcyclus (buying cycle). Die optie leek ons beter dan het alternatief met een onepager die een vergelijking maakt van alle mobiele toestellen.